I na Jarově budou parkovací zóny

Zóny placeného stání, které fungují téměř v celé Praze 3, se rozšíří i do oblasti Jarova, kde zatím parkování automobilů nijak regulováno nebylo. 

Představitelé magistrátu i žižkovské radnice se shodnou na tom, že se tím zlepší podmínky pro parkování rezidentů i zásobování oblasti, která dnes podle mnohých funguje jako odstavné parkoviště přespolních řidičů a mimopražských návštěvníků metropole.

Rozšíření zón placeného stání na oblast Jarova je výsledkem dlouhodobého úsilí žižkovské radnice, která chce takto vyřešit rozrůstající se problémy s individuální dopravou na tomto území. V roce 2011 si proto nechala zpracovat analýzu a následný projekt, který doporučoval rozšíření placených parkovacích zón i na Jarov. „Na základě těchto dokumentů teď pražští radní rozhodli o rozšíření zón placeného stání i do této oblasti,“ přiblížil pozadí projektu Martin Vančura, vedoucí odboru dopravy na žižkovské radnici.  
 
Dalším krokem podle Vančury bude vyhlášení výběrového řízení na dodavatele, který zajistí parkovací automaty a značení v ulicích. To potvrzuje i náměstek pražského primátora Josef Nosek a přidává i konkrétnější výhled. „Samotné zadávací řízení bude připraveno do poloviny letošního roku a městská rada o nejvýhodnějších nabídkách rozhodne do konce listopadu,“ uvedl v této souvislosti.
 
Konkrétní změny v jarovských ulicích by místní obyvatelé měli pocítit už počátkem roku 2013. Představitelé magistrátu i žižkovské radnice si přitom od zavedení placeného stání slibují především zlepšení nabídky parkování pro rezidenty i abonenty a zároveň také snížení intenzity dopravy v této oblasti. „Systém parkovacích zón je připraven tak, aby zlepšil dostupnost parkování pro rezidenty, aniž by zbytečně omezoval návštěvníky. Počítá se proto se zavedením smíšených zón, které v průběhu dne umožní současné parkování rezidentů a těch, kteří přijedou na Prahu 3 za prací nebo obstarat své každodenní záležitosti,“ uvedl zástupce starostky pro oblast dopravy a parkování Ondřej Rut.
 
Že je rostoucí počet mimopražských automobilů odstavovaných dnes a denně v jarovských ulicích skutečně problém, potvrzují i místní obyvatelé. „Některé ulice jsou plné aut s mimopražskými značkami, v tom by placené parkování mohlo pomoct,“ říká Miloslav Svoboda z Jarova. Podle něj je ale 700 korun, které budou muset ročně za rezidentskou kartu zaplatit místní obyvatelé, příliš. S tím ovšem nesouhlasí další oslovený. „Lidi si to tady zvykli používat jako odstavné parkoviště. Zavedením placeného stání se místním uleví a 700 korun ročně za to, že budou mít, kde zaparkovat, mi přijde jako dobrá cena,“ říká Pavel Ručka při pohledu na ulici V Domově, kde i ve všední den krátce po obědě stojí auta od začátku do konce po obou stranách.
 
Zóny placeného stání budou na Jarově fungovat na stejném principu, jako ve zbytku třetí městské části, kde byly zavedeny v roce 2008. Obyvatelé s trvalým bydlištěm na Praze 3, kteří si zakoupí za 700 Kč roční rezidentskou kartu, budou parkovat ve vyhrazených modrých zónách. Ostatní řidiči si pro zaparkování v této oblasti budou muset zakoupit časově omezený parkovací lístek.